Bidong The Boat People Filem Malaysia Paling Gagal Tahun 2018


Hollaaa guyss! Cik Mah in the blog! Lama betul Cik Mah tak dapat menulis dekat sini. Nih yang Cik Mah rasa tak sabar nak bergosip dan mengutuk secara berjemaah dengan U'olss semua! Sekarang nih Cik Mah nak tanya siapa yang pernah dengar pasal filem Bidong: The Boat People tu? Hah? Biar betul korang tak pernah dengar?

KLIK GAMBAR UNTUK LEBIH JELAS

Filem Bidong: The Boat People nih dah mula tayangan pada 1 Mac 2018 tetapi umur tak panjang U'olss sebab Cik Mah dengar-dengar macam dah tutup kedai dengan jualan tiket hanya RM3536.00 sahaja wehhh! Sikit betul kutipannya. Cik Mah pun tak tahu apa punca yang teruk sangat hasil kutipan filem nih sebab Cik Mah sendiri pun tak dapat nak tengok filem nih. Bukan tak nak tengok tetapi panggung wayang kawasan Cik Mah tinggal nih memang tak tayang filem nih. Nak tengok macam mana guyss kalau baru dua atau tiga hari tayang tiba-tiba panggung wayang dah tak nak mainkan dah. Cik Mah masih tak berpuas hati kenapa filem nih tidak mendapat sambutan jadi Cik Mah pun cari lah trailer filem nih dekat youtube.


Terkejut betul Cik Mah bila tengok trailer filem nih. Dah tahun 2018 dah nih u'olsss tetapi cgi filem nih masih nampak macam kisah-kisah dongeng Indonesia yang ditayang dekat TV3 waktu cuti sekolah tu. Melalui rujukan Cik Mah, filem nih dapat dana untuk CGI lebih kurang RM1.3 juta tetapi itu jer ker hasil CGI nya?

KLIK GAMBAR UNTUK LEBIH JELAS

Patutlah bila Cik Mah baca komen, ramai betul pakcik makcik bawang mengutuk, menghina dan mencerca filem nih. Jadi, berdasarkan bacaan Cik Mah terhadap ulasan dan komen-komen Bawang's Family serta pengkritik bertauliah, Cik Mah senaraikan antara 7 kelemahan filem Bidong: The Boat People nih yang sangat gagal menarik perhatian penonton untuk menonton filem nih :


1. Poster filem yang serabut, terlalu banyak jenis font tulisan dan kelihatan seperti era awal 90-an

2. Trailer filem yang sudah terang lagi bersuluh menunjukkan kelemahan dan kelucuan CGI

3. Senarai pelakon yang sangat tidak dikenali dan diminati masyarakat Bawang's Family

4. Promosi yang tak kelihatan di media cetak mahu pun media elektronik

5. Skrip dan penceritaan filem ini yang sangat lemah sehingga ada pengkritik mengatakan seolah-olah skrip disiapkan dalam satu malam sahaja

6. Kebanyakan yang berjaya menonton kurang berminat dengan kisah cinta yang terdapat di dalam filem bergenre sejarah ini

7. Ada pengkritik yang mempersoalkan bahasa pertuturan pelarian di dalam filem ini menggunakan bahasa kantonis (jika tidak silap Cik Mah) sedangkan mereka ialah orang Vietnam dan ada bahasa tersendiri


Itulah antara komen-komen serta kritikan yang Cik Mah baca daripada semua pihak yang berpeluang menonton. Dasyat-dasyat komen U'olss yer! Dan baru-baru ini pengarah filem nih iaitu Yusof Kelana pun cakap dia memang dah redha dan tawakal sangat dah sebab katanya memang orang Malaysia tak minat filem-filem sejarah nih. Ini yang Cik Mah nak bangkang sangat-sangat nih! Siapa kata orang Malaysia tak minat filem sejarah? Ramai sangat yang minat tau tetapi bila buat filem sejarah nih memang kena betul-betul buat rujukan dan kena pastikan fakta tu kena betul-betul kuat dan menarik untuk ditonton.


Selepas nih tak silap Cik Mah ada lagi satu filem genre sejarah iaitu filem Pulang. Harap-harap filem nih tak mengikut jejak langkah filem Bidong The Boat People nih lah yer. Persoalannya, adakah filem Bidong: The Boat People ini akan menjadi filem Malaysia paling gagal untuk tahun 2018? Apa-apapun, sama-sama lah kita memberi sokongan kepada filem-filem Malaysia yang berkualiti. Jumpa lagi u'olsss!

P/S : Berminat Untuk Menghantar Artikel Kepada Kami? Email Kan Artikel Anda Ke mohamadhanisismail@gmail.com

Catat Ulasan

0 Ulasan