Review Filem Aku Terima Nikahnya



Filem:
Aku Terima Nikahnya


Pengarah:
Eyra Rahman


Genre:
Cinta


Pelakon:
Adi Putra, Nora Danish, Mon Ryanti, Alex Yanz, Dian P.Ramlee,
Azizah Mahzan, Datuk Ahmad Tarmimi Siregar, Zalif Sidek & Etc.


Penilaian:
5 / 10


Sinopsis:

Filem ini mengisahkan sebuah kisah cinta yang agak tragis tentang sepasang suami isteri yang cukup bahagia dimana mereka baru mendirikan rumah tangga iaitu Johan dan Arlisa. Dugaan terbesar yang mereka berdua hadapi ialah apabila Johan hilang ingatan akibat kemalangan dan disahkan mengalami Selective Amnesia dimana Johan hanya mengingati semua perkara tentang dirinya tetapi hanya sehingga di umur 31 tahun sahaja. Jadi, selepas umur 31 tahun Johan tidak mengingati apa-apa dan pada waktu itu sebenarnya adalah waktu perkenalan dia dan juga Arlisa. Akibatnya, Johan menjauhi Arlisa kerana berasa tidak selesa dengan isterinya itu. Arlisa pula terlalu berusaha keras untuk cuba mengingatkan Johan tentang siapa dirinya yang sebenar. Pertemuan antara Johan dengan kawan baik Arlisa iaitu Suriya pula menyebabkan Arlisa cemburu gara-gara Johan lebih mesra dengan Suriya berbanding dirinya. Akhirnya Arlisa mengalah apabila dia terlihat kemesraan antara Johan dan Arlisa di rumahnya pada suatu malam. Arlisa memohon supaya dirinya dilepaskan oleh Johan. Persoalannya adakah Johan akan melepaskan Arlisa walaupun pada waktu yang sama dia gembira dengan permohonan Arlisa tersebut? Adakah Johan akan mengingati kembali siapa sebenarnya Arlisa? Saksikan filem ini di pawagam untuk mengetahui jawapannya.


Ulasan Hans:

Filem ini adalah sebuah filem cinta dan ia memang betul-betul memberi fokus tentang cinta sepasang suami isteri. Mungkin aku kurang mampu untuk menjiwai filem sebegini sepenuh hati jadi pandangan aku mungkin amat berbeza dengan pandangan-pandangan kalian semua yang membaca  atau pun yang telah menonton lebih-lebih lagi jika kalian memang meminati filem bergenre sebegini. Aku tak tahu kenapa aku ingin sangat menonton filem ini sebab aku tidak membaca sebarang ulasan atau pun menonton trailer filem ini. Apa yang membuatkan aku terasa mahu menonton hanyalah kerana tajuk filemnya yang membuatkan aku ingin sangat mengetahui apa cerita sebenar di sebalik tajuk filem ini.




Filem ini sebenarnya tidak banyak dialog yang berjela. Setiap karakter utama banyak bermain dengan riak wajah, emosi serta pergerakan tubuh dan bagi aku Adi Putra dan Nora Danish telah pun berjaya di dalam hal ini. Filem ini memang berani bereksperimen dari aspek hubungan dan  kemesraan suami isteri dan agak banyak adegan romantik yang agak 'berani' dipertontonkan kepada aku. Memang tidak sesuai ditonton oleh remaja di bawah umur! Hahaha!




Cuma kadang-kadang momentum ceritanya sedikit perlahan terutama pada permulaan cerita dan satu perkara yang masih bermain-main di fikiran aku sekarang ialah tentang sikap Johan(lakonan Adi Putra) terhadap Arlisa(lakonan Nora Danish) selepas dia hilang ingatan. Babak pertemuan antara Johan dan rakan lamanya(lakonan Alex Yanz) sebenarnya sedikit mengelirukan aku. Rakan lamanya ada berkata sesuatu yang membayangkan bahawa sikap Johan sebelum bertemu Arlisa lebih kepada berfoya-foya atau pun seorang lelaki yang layak digelar playboy. Jadi, apabila ada babak yang menunjukkan Arlisa cuba menarik perhatian Johan yang masih hilang ingatan(seperti memeluk, bercakap manja dan sebagainya) dan Johan pada ketika itu mengungkapkan ayat,"Saya belum bersedia!" dan ini sememangnya cukup pelik pada pandangan aku. Seorang kaki perempuan atau playboy menolak ajakan seorang wanita yang dipertontonkan sebagai cantik atau ayu? Serius kau menolak? Kau serius bro? Hahaha!




Babak akhir filem ini yang memaparkan bait-bait kata yang indah juga sedikit melucukan pada aku.  Boleh print screen buat wallpaper laptop ohhh! Hehehe! Secara keseluruhan tidak ada banyak yang ingin aku katakan disini. Filem ini sebenarnya sebuah filem yang aku percaya ramai akan kategorikan sebagai sebuah filem yang 'Sweet' terutama kaum wanita tetapi setiap orang ada citarasa yang tersendiri. Jadi, pergilah menonton filem Aku Terima Nikahnya dan anda nilaikan sendiri kerana lain orang lain pandangannya. Sekian!

P/S : Banyak Filem Gua Terlepas Lah Sekarang! Tak Sempat Nak Menonton! :-)

Catat Ulasan

10 Ulasan

  1. ok, so means muvi nie xbpa besh..
    2gu donlod jela..
    :D

    nk sihat, kurus, gmok, cntek or jana pendapatan? contact me! :)

    BalasPadam
  2. aku ingtkan aku sorang jerk bg 5.5/10.. ko pun sama...
    filem ni mendatar plot dia...
    tp, utk peminat filem romantik yang feeling2 tu boleh lah g tgk...
    byk adegan romantik dlm ni.. :)

    BalasPadam
  3. dah 2 3 kali tgk the making.. nampak mcm menarik.. tpi belum berkesempatan nk tgk...

    BalasPadam
  4. ehem..macam sedap je ceta ni..ari ni ank mama ajak menonton ,mama pulak yg malas..hu2x..

    BalasPadam
  5. macam sedap laaa plak... sebab ada review yang cakap kurang ummmpphhhh ok sebab i minat ND soo harus laa i tengok kan

    BalasPadam
  6. siapa nak tengok kena tengok without asking orang lain kut... pada saya, ermm kureng... hehehe :D saya nak tengok sebab ada adiputra dgn noradanish... tapi ternyata... agak kecewa.. :(

    http://ngobrolwae.blogspot.com/2012/10/aku-terima-nikahnya-my-personal-review.html

    BalasPadam