Review Filem Ted



Filem:
Ted


Pengarah:
Seth MacFarlane


Genre:
Komedi & Fantasi


Pelakon:
Mark Wahlberg, Mila Kunis, Seth MacFarlane(Ted Voice), Joel McHale,
Giovanni Ribisi, Matt Walsh, Jessica Barth, Aedin Mincks & Etc.


Penilaian:
8 / 10


Sinopsis:

Filem ini dimulakan dengan kehidupan kanak-kanak bernama John Bennett. John kesunyian kerana dia langsung tidak mempunyai sebarang sahabat. Pada hari Krismas, keluarganya telah menghadiahkan John sebuah teddy bear dan setiap malam John berkongsi segala suka dukanya dengan Ted(nama yang diberi oleh John kepada Teddy Bear tersebut). Pada suatu malam John membuat permintaan agar Ted boleh hidup dan menjadi rakan baiknya sampai bila-bila dan permintaan John itu menjadi kenyataan. Kini, John telah pun berumur lebih dari 30 tahun dan mempunyai seorang teman wanita yang cantik bernama Lori. Namun, sifat John yang masih keanak-anakan gara-gara masih setia bersama Ted menyebabkan Lori mula rimas dan kecewa kerana perhubungan mereka sudah lebih 4 tahun namun John tidak memberi komitmen seperti yang diharapkannya. Konflik mula terjadi apabila Lori memberi dua pilihan kepada John sama ada membuang Ted dalam hidupnya atau Lori sendiri yang akan meninggalkan John. John kini tersepit kerana dia sudah berjanji akan sentiasa menjadi sahabat baik dan bersama dengan Ted. Namun, pada waktu yang sama juga John amat menyayangi Lori. Apakah keputusan John? Adakah keputusannya itu akan memusnahkan hidupnya? Saksikan filem menarik ini untuk mengetahui jawapannya.


Ulasan Hans:

Aku berpeluang menonton filem ini semalam selepas ramai yang berkata filem ini cukup lucu dan menghiburkan. Ya, filem ini memang lucu! Tetapi, aku lebih suka pada intipati kisahnya yang bagi aku seronok untuk dipelajari dan dihayati. John Bennett walaupun berusia 35 tahun tetapi jiwa, perilaku atau sesetengah keputusan yang dilakunya masih bersifat keanak-anakan kerana John bersama Ted sejak dia berusia 8 tahun lagi. Jadi, adalah sukar untuk seseorang insan seperti John untuk cuba menjadi dewasa jika sahabatnya sendiri pun masih berjiwa keanak-anakan.





Satu persoalan yang menarik disini apabila Lori cuba menyedarkan John tentang betapa perlu dia berubah menjadi lebih dewasa memandangkan hubungan mereka sudah berusia 4 tahun. Kemudian, Ted pula memberitahu John bahawa dia lebih mengenali John kerana sudah lebih 20 tahun dia bersama John dan apabila dia mengingatkan John tentang janji John terhadapnya maka inilah satu konflik yang menarik yang dicipta di dalam filem ini.





John seorang lelaki dan memerlukan seorang wanita di dalam hidupnya. Mahu tidak mahu dia tidak boleh melepaskan Lori pergi kerana itulah cinta pertama dan terakhirnya. Pada waktu yang sama John masih mengenang janji serta kebaikan Ted terhadapnya sejak zaman kanak-kanak lagi memandangkan dia tidak mempunyai sahabat langsung pada ketika itu. John mahukan kedua-duanya tetapi Lori tidak mahu Ted ada di dalam hidup mereka. Ted pula merasakan dia perlu sentiasa bersama John kerana itulah janji dia terhadap John. Jadi, pilihan yang John lakukan ini sebenarnya yang mencorakkan perjalanan filem ini dan sememangnya aku menyukai filem arahan Seth MacFarlane yang juga merangkap sebagai penulis skrip filem ini serta menyumbang suara untuk watak Ted.





Selain jalan ceritanya yang agak unik, perkembangan watak-watak utamanya juga wajar dipuji. Selain watak John dan Ted yang bagi aku berjaya mencuit hati dan ada falsafah tersendiri, watak Lori juga sebenarnya amat menarik untuk dilihat. Lori menyukai John bukan kerana John kacak, dikenali atau kaya tetapi kerana kelucuan serta sifat misteri yang ada pada John. Disebabkan itu Lori langsung tidak berminat dengan bosnya iaitu Rex, seorang yang kaya, kacak dan berpengaruh walaupun Rex tidak henti-henti cuba menggodanya.




Aku sukakan filem sebegini sebab ia merujuk kepada nilai kehidupan kita sehari-hari. Pilihan hidup yang memang sentiasa wujud dan setiap daripada kita perlu memilih antara satu pilihan dan pilihan itu mungkin akan merubah hidup kita kepada lebih baik atau sebaliknya. Filem ini juga sebenarnya mengajar kita bertolak ansur dan belajar untuk menerima kekurangan dan kelebihan pasangan kita sendiri. Selain unsur humor yang boleh diterima, filem Ted memang menarik untuk ditonton. Selamat menonton dan semoga terhibur. Sekian!

P/S : Filem Apa Sekarang Yang Menarik Dekat Pawagam Yer? (^_^)Y

Catat Ulasan

2 Ulasan