Review Filem Snow White and The Huntsman



Filem:
Snow White and The Huntsman


Pengarah:
Rupert Sanders


Genre:
Aksi & Pengembaraan


Pelakon:
Kristen Stewart, Charlize Theron, Chris Hemsworth, Sam Claflin,
Sam Spruell, Ian McShane, Bob Hoskins, Ray Winstone & Etc.


Penilaian:
7 / 10


Sinopsis:

Filem berdasarkan lagenda Snow White ini mengisahkan Snow White yang dikurung di sebuah bilik di atas menara istana oleh ibu tirinya iaitu Ravenna yang merupakan seorang permaisuri yang sangat kejam selepas ayahnya iaitu Raja Magnus dibunuh oleh Ravenna pada malam pertama perkahwinan mereka. Raveena telah merampas takhta kerajaan Raja Magnus menggunakan sihirnya yang telah diamalkan secara tidak sengaja pada zaman kanak-kanaknya dan untuk sentiasa kekal jelita maka dia perlu mendapatkan seberapa banyak wanita muda untuk mencapai impiannya itu. Pada suatu hari Ravenna mendapati bahawa Snow White ialah ancaman kepada kecantikannya selepas bertanya kepada cermin saktinya. Snow White berjaya melarikan diri gara - gara kecuaian adik Ravenna iaitu Finn. Lalu Ravenna telah mengupah seorang pemburu(The Huntsman) yang ditugaskan untuk membunuh Snow White namun pemburu tersebut menyedari bahawa dia sebenarnya diperdaya lalu membantu Snow White melepaskan diri. Dalam perjalanan mereka melarikan diri melalui rimba kegelapan itu mereka telah berjumpa dengan pelbagai jenis kehidupan seperti dunia pari - pari, orang kerdil serta berjumpa dengan kumpulan Duke Hammond yang merupakan ketua tentera ayahnya yang sangat setia. Snow White kembali berjumpa dengan kawan zaman kecilnya iaitu William yang merupakan anak lelaki kepada Duke Hammond. Namun, Ravenna telah mengambil kesempatan itu untuk memusnahkan Snow White. Apakah yang akan dilakukan oleh Ravenna? Berjayakah Snow White merampas kembali kuasa daripada Raveena? Saksikan filem menarik ini di pawagam berdekatan untuk mengetahui jawapannya.


Ulasan Hans:

"Mirror Mirror On The Wall! Who's The Fairest Of Them All?" adalah ungkapan yang paling sinonim dan amat dinanti - nanti oleh penggemar filem - filem Snow White yang telah diterbitkan di dalam pelbagai versi tidak kira yang lama mahu pun yang baru. Ungkapan ini seperti mempunyai satu aura yang cukup kuat dan cukup disukai walaupun ia diucapkan oleh watak yang paling antagonis yang wujud di dalam filem dongeng ini. Ditangan pemenang Oscar yang cukup dikenali ramai iaitu Charlize Theron maka boleh aku simpulkan beliau telah berjaya memberi lebihan warna kepada watak permaisuri kali ini kerana ia bukanya sekadar seorang permaisuri yang kejam namun juga punya sedikit sifat kasih sayang. Karakter permaisuri kali ini nampaknya telah dibaluti oleh sedikit sifat kasih sayang itu dan ada ketikanya watak ini berjaya meraih simpati penonton untuk sama - sama merasai derita akibat kisah silamnya. Aku merasakan watak permaisuri kali ini amat istimewa kerana disokong oleh kekuatan plot serta lakonan hebat daripada Charlize Theron sendiri.


Charlize Theron Sebagai Permaisuri Ravenna


Filem ini bukan sekadar bercerita tentang kecantikan abadi atau pun cinta sejati namun ia sebenarnya meliputi banyak perkara seperti sumpahan, kepercayaan, keamanan serta kejujuran. Kisah cinta di dalam filem ini walaupun tidak diberi fokus yang mendalam namun ia menimbulkan satu persoalan yang cukup menarik dan membiarkan penonton untuk membuat telahan atau kesimpulan sendiri mengenai siapa sebenarnya manusia yang dicintai dan betul - betul mencintai Snow White iaitu sama ada Huntsman yang baru dikenalinya namun berjaya membangunkannya daripada tidur yang panjang atau pun William yang merupakan cinta di zaman kecilnya yang masih mencintainya sepenuh hati. Salah satu adegan yang menarik di dalam filem ini yang membuatkan aku ketawa dan dalam masa yang sama terasa cukup geli apabila terdapat satu adegan dimana Snow White dan William sedang bercium walaupun tidak panjang namun penghujung adegan itu apabila difikirkan kembali sememangnya menjijikkan. Nak tahu kenapa aku berasa begitu maka pergi lah menonton sendiri dan anda akan faham kenapa aku berperasaan sedemikian.


Salah Satu Adegan Di Dalam Filem Ini


Aku beranggapan bahawa aku tidak dapat melihat babak - babak yang melibatkan tujuh orang kerdil seperti mana yang terdapat di dalam filem - filem Snow White yang lain namun nampaknya karakter wajib itu masih wujud dan unsur humor daripada watak - watak itu juga masih tidak hilang. Cuma sedikit kekeliruan disini apabila terdapat unsur kematian namun di penghujung cerita bilangan mereka masih sama. Mungkin aku tersalah melihat atau mungkin aku yang betul. Itu aku tidak pasti namun kemunculan Troll serta dunia pari - pari yang agak indah memang mengujakan buat seketika waktu. Lakonan yang ditunjukkan oleh pelakon - pelakon utamanya terutamanya Charlize Theron yang memegang peranan sebagai Permaisuri Ravenna memang wajar dipuji. Watak Snow White di tangan Kristen Stewart pula pada pandangan aku tidak lah terlampau mengujakan namun masih menghiburkan. Chris Hemsworth berjaya menarik perhatian penonton untuk membuatkan watak Huntsman itu disukai atas sifat kelakar dan dalam masa yang sama juga tidak menghilangkan sifat maskulinnya sebagai salah seorang pahlawan yang hebat.


Snow White Dan Epal Merah Tidak Dapat Dipisahkan


Aku amat menyukai kesan khas atau CGI filem ini seperti kemunculan cermin sakti(Magic Mirror) yang cukup mendebarkan dan sedikit mencemaskan, dunia pari - pari yang cukup indah, transformasi Permaisuri Ravenna yang berubah kepada burung gagak dan sebaliknya serta keadaan rimba kegelapan yang cukup menyeramkan. Walaupun filem Snow White ini sudah dibikin di dalam berbagai - bagai versi namun aku pasti filem Snow White and The Huntsman ini tidak akan mengecewakan kalian kerana masih ada pelbagai perkara baru yang menarik di dalam filem ini untuk ditonton dan dihayati. Selamat menonton dan semoga anda semua terhibur dengan filem ini. Sekian!  

 P/S : Teringat Adegan Pari-Pari Senyum! Kelakar Betul! Hehehe!! (^_^)Y

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. 'I should kill her when she was a child'

    kudos Ravenna!!!

    Aku harap Theron menang Best Actress in a Supporting Role Oscar musim depan!

    BalasPadam
  2. uhuhu..awalnye kau da serbu wyg -.-'
    k nnt akuuu g tengokkkk!!!

    BalasPadam
  3. Faizal : hahaha...yups....aku harap dia menang juga as Supporting Role kan sebab dia memang layak

    Mra : aku ingat aku awal tapi tadi panggung penuh kut...haha

    BalasPadam
  4. citer ni memang best! da tengok malam tadi ;)

    BalasPadam
  5. emmm adegan cium sblm snow white makan epal tu yer hehe

    klu nak tgk versi lain snow white haruslah pergi menonton

    BalasPadam
  6. Ramai yang cakap movie ni best. Tapi belum berkesempatan nak tgk lagi.

    BalasPadam
  7. perlu tonton..sok hehe. nt aku bagi rating aku lak k haha

    BalasPadam
  8. Memang dah plan nak tengok filem ni..terima kasih hans bagi sinopsis tentang filem ini.

    BalasPadam