Review Filem : Ngangkung


Filem:
Ngangkung

Pengarah:
Ismail Bob Hasim

Genre:
Komedi Seram

Pelakon:
Shaheizy Sam, Angah Raja Lawak, Azad Jasmin, Eira Syazira,
Putri Mardiana, Azlee Jaafar, Mazlan Ahmad.

Sinopsis:

Filem ingin mengisahkan tentang Azim yang bekerja sebagai seorang pemandu lori yang hidupnya agak susah disamping sentiasa menerima desakan daripada isterinya, Suri yang mahukan kehidupan yang lebih baik. Azim mempunyai 2 orang kawan baik iaitu Tasnim dan Wan dimana kedua - dua mereka merupakan kaki ekor dan sentiasa mengamalkan perbuatan syirik dengan berjumpa bomoh dan memuja semata - mata untuk mendapatkan nombor ekor untuk menang.

Oleh kerana tidak tahan di desak oleh isterinya akhirnya Azim mengambil keputusan untuk mengikut Tasnim dan Wan pergi berjumpa pendeta bagi meminta nombor ekor. Bermula dari itu, ketiga - tiga mereka mengalami pelbagai kejadian aneh yang menganggu kehidupan seharian mereka. Selain itu juga, pelbagai bala datang menimpa Tasnim dan Wan. Wan diburu Ah Long gara - gara berhutang untuk membeli nombor ekor manakala Tasnim pula kehilangan kontrak membekalkan jentera.

Tetapi, lain pula dengan Azim apabila sekembalinya beliau daripada kerja di Kelantan. Dengan sentiasa memakai kain berwarna merah di leher dan tiba - tiba nombor ekor yang dibelinya mengena namun sikapnya berubah daripada seorang lelaki yang baik kepada pemarah. Apakah puncanya? Apakah fungsi kain merah itu? Apa yang terjadi sewaktu beliau ke Kelantan?

Saksikan di pawagam - pawagam berdekatan anda! Selamat menonton!

Ulasan Hans:

Dari segi komedi, filem ini menghiburkan walaupun aku merasakan Adnan Sempit lebih hebat dari segi humornya. Susunan ceritanya sebenarnya sedikit messy @ serabut kerana kurang sikit penekanan kepada cerita setiap wataknya dan kadang - kadang plotnya juga tiada kesinambungan. Mungkin kerana terlalu terkejar untuk menceritakan tentang 3 kisah watak - watak ini walaupun watak utama yang ditumpukan ialah watak Azim lakonan Shahiezy Sam. Apa - apapun, sebagai filem komedi ia masih lagi boleh dikira agak bagus lah.

Unsur komedi di dalam filem ini memang banyak dibantu oleh setiap watak - watak di dalam filem ini hinggakan watak hantu juga memainkan peranan yang besar dalam menimbulkan unsur lucu yang bukannya sedikit. Tahniah kepada semua pelakon - pelakon filem ini. Seperti yang Shaheizy Sam beritahu, jangan bandingkan watak beliau di dalam filem ini dengan wataknya di dalam filem Adnan Sempit kerana memang tidak sama dan aku akui memang lain melalui riak wajah dan suara yang dibuat sebegitu rupa. Adakalanya, nampak menarik dan adakalanya nampak seperti menganggu beliau untuk melontarkan dialog - dialognya dengan lebih bagus. Apapun, ini salah satu percubaan yang berani dan ia juga diterima baik oleh semua penonton. Paling menarik babak beliau boleh bercakap Kelantan secara tiba - tiba dan itu memang kelakar gila. Hehehehe!

Unsur suspen atau kejutan memang menarik kerana penonton tidak perlu ditakutkan pada babak yang tak perlu dan filem ini menggunakan unsur itu apabila perlu dan diakui berjaya. Tahniah! Memang mengejutkan! Apa - apapun, filem ini memang membuktikan ia memang filem komedi seram dan memang terhiburlah menonton filem ini! Jadi, aku beri 3.8 daripada 5 bintang. Selamat Menonton!

Catat Ulasan

0 Ulasan