Pada Zaman Dahulu



Animasi:
Pada Zaman Dahulu


Jumlah Episod:
12 Episod


Genre:
Keluarga


Siaran:
TV Al - Hijrah


Waktu:
November 2011


Pengarah:
?


Watak - Watak Animasi:

Aki
Aris
Ara
Wan
Sang Kancil
Sang Kerbau
Sang Tupai


Sinopsis:

Pada Zaman Dahulu merupakan sebuah siri animasi 3d yang kembali memaparkan kisah - kisah rakyat yang terkenal di Malaysia iaitu tentang seekor haiwan yang bijak diberi gelaran sebagai Sang Kancil bersama makhluk hutan yang lain. Pengembaraan hebat Sang Kancil dan rakan - rakannya itu diceritakan semula oleh seorang datuk kepada 2 orang cucunya iaitu Aris dan Ara yang dihantar oleh keluarga mereka dari bandar untuk tinggal bersama datuk dan nenek mereka iaitu Aki dan Wan di kampung kerana  ibu bapa mereka ke luar negara. Setiap hari Aki akan memberitahu mereka cerita-cerita tentang Sang Kancil untuk menghiburkan serta untuk menyebarkan kebijaksanaan dan nasihat tentang bagaimana untuk menjadi individu yang bertanggungjawab kepada Aris dan Ara.

Ulasan Hans:

Memandangkan siri ini akan ditayangkan di saluran TV Al-Hijrah dan liputannya masih belum sampai ke kawasan rumah aku di utara semenanjung maka kemungkinan besar aku terpaksa menontonnya di youtube. Apa - apapun, aku sukakan konsep animasi ini dan sangat bagus apabila kisah dongeng tentang haiwan si kancil ini dibikin semula di dalam bentuk yang lebih menarik untuk tontonan kanak - kanak sekarang.

 Comel Sang Kancil Nih!

Teringat aku di zaman aku masih kanak - kanak kecil dan dihiburkan dengan kisah animasi sang kancil dan buaya terbitan Filem Negara jika tidak salah aku. Walaupun jika dilihat kembali kini memang pergerakan kartun tersebut agak kaku namun itu lah yang menghiburkan aku di kala itu. Jadi, akhirnya kisah ini dibikin semula dan pastinya ia akan menjadi fenomena dan bagus untuk tontonan kanak - kanak di Malaysia kerana selain memberi pengajaran dan dijadikan tauladan ia juga tidak memaparkan aksi - aksi ganas seperti kebanyakkan siri animasi yang di import dari luar negara yang memenuhi saluran televisyen tempatan masa kini.

Aris Dan Bapanya

Jadi, untuk maklumat lanjut atau anda mahu melihat gambar - gambar watak animasi di dalam Pada Zaman Dahulu ini boleh melihatnya di facebook dengan klik PadaZamanDahulu.

Sang Buaya Dan Sang Kerbau

Rujukan Dan Sumber Gambar : PadaZamanDahulu

P/S : Aku Tak Pernah Sangka Animasi Tempatan Akan Berkembang Sebegini Bagus! Alhamdulillah! Tahniah Pada Semua Yang Terlibat Membangunkan Animasi Negara Ke Tahap Yang Cukup Membanggakan Terutamanya Pihak Les' Copaque! (^_^)Y

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. yups setuju sangat ayat2 terakhir tuh.tabik spring kat mereka.semua cute dan menarik.contoh terbaik boboiboy.aksi nya boleh tahan.power nya kira gempak,ayat yang sempoi and kelakar.mas yang bukan jenis minat kartun n kelakar,tapi boboiboy memang da jadi fav.

    BalasPadam
  2. Sebagai orang dari negara tetengga Indonesia, saya juga mengakui jika animasi malaysia mampenyai kualitas yang bagus terutama dari segi alur cerita, simpel tapi dikemas dengan menarik. Semoga kami animasi lokal negara kami juga bisa seperti di negara anda.

    BalasPadam