Review FIlem Skyscraper


Filem:
Skyscraper

Pengarah & Penulis Skrip:
Rawson Marshall Turber

Genre:
Aksi, Jenayah, Drama

Pelakon:
Dwayne Johnson, Neve Campbell, Pablo Schreiber, Noah Taylor,
McKenna Roberts, Kevin Rankin, Rolland Moller & Etc.

Penilaian:
7/10

Sinopsis:

Filem ini mengisahkan tentang Will Sawyer, seorang bekas ketua pasukan menyelamat tebusan FBI yang kini menjadi penilai keselamatan untuk sebuah bangunan pencakar langit yang tertinggi di dunia iaitu Skyscraper. Ketika tugasan di sana, dia telah diperangkap serta diperdaya oleh rakan lamanya atas kesalahan jenayah iaitu sabotaj serta menceroboh sistem keselamatan bangunan tersebut yang sedang terbakar yang sebenarnya tidak dilakukan oleh Will. Pada masa yang sama, keluarga Will sedang berada di bangunan Skyscraper dan terperangkap sewaktu kejadian tersebut. Kini, misi Will bukan sahaja untuk menyelamatkan dirinya daripada buruan pihak polis tetapi dalam masa yang sama perlu menyelamatkan keluarganya dan membersihkan namanya daripada tuduhan jenayah tersebut. Berjayakah Will menyelesaikan misinya? Saksikan filem yang penuh aksi ini di pawagam berhampiran anda untuk mengetahui jawapannya. 

Ulasan Hans:

The Rock atau nama sebenarnya Dwayne Johnson memang tidak asing lagi di dalam kalangan rakyat Malaysia. Mempunyai karisma serta nilai humor yang tersendiri sememangnya berjaya menarik perhatian ramai pihak untuk datang menonton setiap filem lakonan beliau. Namun, untuk filem Skyscraper ini, Dwayne telah berjaya lari daripada karakter yang membawakan sisi komedi kerana watak Will Sawyer ini berjaya mengembangkan lagi sisi lakonan beliau ke satu tahap yang lebih baik.

TUA-TUA PUN TETAP SADO JUGA THE ROCK NIH

Aku nampak karakter seorang bapa yang sangat menyayangi dan melindungi anak-anak serta isterinya yang telah dipaparkan sejak dari awal lagi filem ini bermula. Lakonannya berjaya membuatkan aku percaya yang Dwayne ialah Will Sawyer. Memang sangat berpuas hati dengan lakonan yang dipersembahkannya di dalam filem ini. Tidak kurang juga lakonan pelakon-pelakon yang lain yang sememangnya berjaya menjadikan filem ini penuh debaran dan dramatik.

KAGUM DAN TERUJA TENGOK ADEGAN PAKAI KAKI PALSU NIH

Dari segi grafik dan kesan khas yang terdapat di dalam filem ini, aku sangat kagum dengan babak Will Sawyer memakai kaki palsunya. Serius memang terbaik sebab anda akan nampak seolah-olah memang betul Dwayne Johnson merupakan seorang lelaki yang kudung sebelah kaki. Iini sangat membuatkan aku terpesona sebab aku gigih juga tengok mana tahu dia lipatkan kaki ke belakang macam segelintir peminta sedekah yang berlakon kaki kudung dekat Malaysia ini tetapi memang tak jumpa.

SERIUS CANTIK GILA BILA TIBA BABAK NIH! 

Bangunan Skyscraper itu sendiri yang memang sah 100 peratus menggunakan CGI lagilah sangat mengagumkan aku dengan reka bentuknya yang sangat unik di luar dan sangat cantik di dalam. Belum lagi dengan babak-babak kebakaran serta babak yang mendebarkan seperti melompat dari kren dan sebagainya yang cukup menarik. Untuk pengetahuan semua, filem Skyscraper ini memang sangat banyak menggunakan kesan khas CGI daripada peringkat awal hingga akhir tetapi yang membuatkan aku sukakan filem ini ialah kebanyakan kesan khas yang digunakan memang nampak betul-betul asli. Itu yang membuatkan aku sangat terhibur menonton filem Skyscraper ini. Untuk bab ini, aku akui ia sangat berbaloi buat sesiapa yang membeli tiket untuk menonton filem ini.

LAWA PULA SI HANNAH QUINLIVAN NIH
WALAUPAUN WATAK ANTAGONIS

Berkenaan jalan cerita pula, bagi aku biasa-biasa sahaja sebab daripada awal aku dah boleh meneka siapa yang jahat, siapa dalang kejahatan dan apa yang akan terjadi selepas itu. Kalau nak diikutkan secara logik, bagi aku Will Sawyer tu dah mati masa dia lompat ke bangunan Skyscraper daripada penghujung kren tu. Mengalahkan hero filem Tamil! Hahaha! Tetapi, nama pun filem aksi Hollywood, jadi layankan sahaja aksi-aksi maha luar biasa watak utama yang merupakan hero filem ini iaitu Dwayne Johnson. Senang cakap memang kalau kata benda ini terjadi di dunia nyata, semua manusia yang ada dalam bangunan Skyscraper tu pasti akan mati rentung tetapi bagusnya disini mereka dapat menyusun plot-plot cerita dengan cukup bagus, pantas dan tidak meleret langsung. Ini yang membuatkan aku langsung tidak terasa bosan menonton filem ini sehingga ke penghujung.

ADAKAH SALAH SEORANG DARIPADA MEREKA AKAN TERKORBAN?

Daripada segi mesej pula, apa yang aku nampak lebih kepada nilai kekeluargaan yang cuba disampaikan tetapi secara ringan sahaja. Selain daripada itu mungkin lebih kepada nilai moral manusia tetapi secara sepintas lalu. Ini kerana kekuatan utama filem ini datangnya daripada babak-babak aksi yang sangat menarik serta kesan khas CGI yang sangat memukau pada pandangan mata aku. Penggunaan muzik latar dan kesan bunyi di dalam filem ini juga bagi aku memang sesuai pada waktu ia digunakan dan berjaya membangkitkan rasa gelisah dan risau sewaktu menonton babak-babak yang mendebarkan.

AGAK-AGAK KORANG BANGUNAN SKYSCRAPER 
INI AKAN TERBAKAR SAHAJA ATAU RUNTUH?

Bagi aku filem ini masih berbaloi untuk ditonton kalau anda memang meminati filem bergenre aksi dan lagak ngeri seperti ini. Jadi, selamat menonton dan semoga anda terhibur dengan filem Skyscraper ini.

P/S : Review Filem Ant-Man And The Wasp Juga Masih Belum Ditulis Sebab Aku Rasa Tak Berapa Seronok Sangat Filem Tu! Setuju Tak? Hahaha!

Catat Ulasan

14 Ulasan

  1. Mcm ala-ala movie Korea The Tower, cuma ubah jalan cerita sikit. Tapi part pelakon Dwayne Johnson tu memang sesuai sgt.

    BalasPadam
  2. Banyak cerita baru ye kat pawagam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiap-tiap minggu banyak cerita baru keluar
      hehehe

      Padam
  3. Tak diragukan lagi, aksi laga the Rock bakalan jadi tontonan action yang seru ..

    BalasPadam
  4. Menarik jugak jalan ceritanya. Tak sabor nak tengok

    BalasPadam
  5. Lepas baca ulasan Hans, terus pergi tonton semalam. Boleh tahan sedap cerita ni. Banyak aksi2 yang mendebarkan sampai resah gelisah PH dibuatnya hah..hah... Setuju sangat pasal Ant Man and The Wasp. Macam cerita budak2.

    BalasPadam
  6. sy minat the rock dr ni wwf lagi..
    last tgk cite rampage yg dia berlakon.
    cite ni konfem akan tgk jugak nanti.hehe
    thanks for the review

    BalasPadam
  7. terbaek.. x sabar nk tgk cerita ni :)

    BalasPadam