Review Filem Ice Age 4 : Continental Drift



Filem:
Ice Age 4 : Continental Drift


Pengarah:
Steve Martino & Mike Thurmeier


Genre:
Animasi, Pengembaraan & Komedi


Suara Watak:
 Ray Romano : Manny
Denis Leary : Diego
John Leguizamo : Sid
Keke Palmer : Peaches
Queen Latifah : Ellie
Peter Dinklage : Captain Gutt
Jennifer Lopez : Shira
Wanda Sykes : Granny


Penilaian:
8 / 10


Sinopsis:

Filem ini bermula dengan seekor tupai bernama Scrat yang terlalu obses dengan kacang/buah oak dan cuba menanamnya di atas sebuah puncak yang dilitupi ais namun perbuatannya itu telah menyebabkan bahagian daratan bumi berpecah menjadi beberapa buah benua yang berasingan. Seperti siri - siri sebelum ini, tiga sahabat baik iaitu Manny, Sid dan Diego masih lagi berkawan baik. Perkahwinan di antara Manny dan Ellie memberikan mereka cahaya mata yang comel bernama Peaches. Namun, Peaches tidak sehaluan dengan Manny kerana Manny terlalu mengawal gerak - geri Peaches dalam segala sudut. Sid pula menghadapi masalah apabila keluarganya meninggalkan nenek mereka yang sudah tua dan pelupa kepada Sid untuk dijaga. Disebabkan masalah yang ditimbulkan oleh tupai Scrat menyebabkan Peaches dan Ellie terpisah dengan Manny. Manny, Diego dan Sid dihanyutkan ke lautan dan mereka cuba mencari jalan untuk bertemu semula dengan Peaches dan Ellie. Pada waktu yang sama juga mereka bertiga telah ditawan oleh sekumpulan lanun yang diketuai oleh seekor beruk yang ganas bernama Kapten Gutt. Shira yang merupakan salah seorang pengikut setia Kapten Gutt telah berjaya menawan hati Diego tanpa disedarinya. Mampukah Manny, Sid dan Diego melepaskan diri daripada tawanan Kapten Gutt? Adakah Peaches dan Ellie akan bertemu semula dengan Manny? Saksikan filem animasi terbaik ini di pawagam berhampiran anda untuk mengetahui kesudahan kisahnya.


Ulasan Hans:

Filem animasi yang memang aku nanti - nantikan namun sayangnya disebabkan terlalu sibuk dengan kerja jadi baru semalam berpeluang menonton filem ini. Sayangnya lagi aku hanya menonton dalam format 2D dan aku rasakan format 3D pasti akan memberi lebih kepuasan dalam durasi tontonan di panggung. Baiklah! Filem Ice Age 4 ini lebih bertemakan kepada sifat kekeluargaan dimana ia menonjolkan hubungan antara anak dan ayah(Peaches dan Manny), hubungan antara keluarga(Sid, Nenek dan keluarganya) serta Diego dan Shira(hubungan spesies yang sama). Mungkin temanya lebih kurang sama dengan kisah - kisah filem mahu pun animasi lain yang memfokuskan kepada kekeluargaan namun filem Ice Age 4 : Continental Drift ini ada keistimewaannya yang tersendiri.


Hubungan Kekeluargaan Merupakan Teras Utama Filem Ini


Setiap ibu bapa sentiasa akan menganggap anak mereka masih seperti mana seorang anak kecil yang perlu sentiasa diberi tunjuk ajar mahu pun diberi perhatian walaupun hakikatnya anak mereka sudah pun dewasa dan masalah ini telah berjaya dipertontonkan dengan begitu baik melalui babak antara Manny dan anaknya iaitu Peaches. Masalah mengenai pembuangan keluarga atau istilah yang lebih tepat lagi iaitu tidak mahu menjaga ibu atau ayah yang sudah tua atau pun jika ibu atau ayah tersebut mempunyai masalah kesihatan seperti menghidap penyakit Alzheimer atau nyanyuk kerana mereka menganggap itu adalah satu beban kepada kehidupan mereka juga sebenarnya berlaku di seluruh dunia terutama di kalangan negara maju serta membangun dan hal ini sebenarnya cuba dipertontonkan kepada penonton supaya ia menjadi tauladan. Mungkin dari satu sudut ia mampu memberi kesan negatif kepada anak - anak kecil yang menonton kisah pembuangan keluarga ini namun itulah tanggungjawab ibu bapa untuk menerangkan kembali apa sebenarnya mesej yang filem ini cuba sampaikan kepada mereka. Dari segi nilai kekeluargaan, filem ini masih berjaya memberikan yang terbaik kepada penonton pada pandangan peribadi aku.


Watak Granny Nih Memang Terbaik! Hahaha!

Dari segi sinematografi serta pembinaan karakter setiap watak juga sememangnya menarik dan berjaya memberi kesan kepada penonton. Aku masih teringatkan sekumpulan tupai yang cukup comel sewaktu cuba menentang Kapten Gutt yang ganas. Aku juga masih teringat akan suara seksi Jennifer Lopez yang menyumbang suara kepada watak Shira. Aku juga cukup terhibur dengan watak Granny yang memang cukup menggelikan hati dan yang paling penting watak tupai bernama Scrat yang tidak habis - habis dengan obsesinya terhadap kacang/buah oak yang menyebabkan panggung gamat seketika dengan tawa penontonnya. Watak Scrat ini sebenarnya hebat bagi aku sebab ia berjaya berdiri dengan sendiri walaupun sebenarnya dia tak pernah bersangkut paut pun dengan watak - watak utama yang lain. Walaupun terdapat sedikit unsur filem Pirates of the Caribbean di dalam filem ini melalui watak Kapten Gutt dan habitat anak - anak kapalnya yang boleh dipersoalkan(terutamanya anjing/singa laut.....HAHAHA!!) kerana datang daripada pelbagai latar tempat seperti air, hutan dan sebagainya namun itu juga adalah salah satu unsur humor yang berjaya menceriakan aku.


Kumpulan Lanun Diketuai Captain Gutt Yang Memang Kelakar


Sebenarnya banyak benda yang kita boleh belajar daripada filem ini selain daripada kekeluarga kerana elemen lain seperti persahabatan, keyakinan diri dan keberanian melakukan sesuatu yang positif juga banyak melatari kisah filem ini. Memang sebuah filem yang sesuai dengan kanak - kanak dan juga untuk orang dewasa yang mahukan sebuah filem yang santai namun dalam yang sama juga mendidik dan menghiburkan. Jadi, selamat menonton filem ini kepada yang belum menonton dan disarankan agar menonton di dalam format 3D untuk kepuasan yang lebih maksimum. Jangan lupa masuk awal ke panggung untuk menonton terlebih dahulu filem animasi pendek bertajuk The Longest Daycare yang dibintangi oleh watak kartun Maggie Simpson sebab memang kelakar habis. Jumpa lagi pada ulasan akan datang!


Si Scrat Nih Memang Tamak Kan? Hahaha!

P/S : Lama Tak Buat Ulasan Filem Jadi Rasa Sedikit Kekok! Hehehe! (^_^)Y

Catat Ulasan

0 Ulasan