20/02/18

Review Filem Who Am I


Filem:
Who Am I (Kein System Ist Sicher)

Pengarah:
Baran bo Odar

Genre:
Jenayah, Drama & Misteri

Pelakon:
Tom Schilling, Elyas M'Barek, Votan Wilke Mohring,
Antoine Monot Jr., Hannah Herzsprung, Stephan Kampwirth & Etc.

Penilaian:
9 / 10

Sinopsis:

Filem ini mengisahkan tentang seorang remaja bernama Benjamin yang sebenarnya bercita-cita ingin menjadi seorang superhero. Bagi Benjamin, menjadi superhero akan menjadikan dirinya lain dan istimewa berbanding orang lain kerana apa yang dia lakukan semestinya tidak boleh dilakukan oleh orang-orang lain.

Benjamin sebenarnya merupakan seorang remaja yang kesepian dan dibesarkan oleh neneknya. Ini menyebabkan dia banyak menghabiskan waktu di hadapan komputer dan dari situ dia mula mempelajari bahasa dan kod-kod program komputer. Tanpa sedar disinilah Benjamin mempunyai kelebihan dan berminat dengan dunia penggodam. Dia dijemput  secara tidak sengaja untuk menyertai sebuah kumpulan penggodam yang diberi nama CLAY singkatan daripada Clowns Laughing At You.

Tujuan CLAY ditubuhkan sebenarnya untuk menggodam syarikat-syarikat atau organisasi yang hebat secara suka-suka untuk menarik perhatian tokoh penggodam yang paling agung dan dikagumi oleh para penggodam seluruh sedunia yang dikenali sebagai MRX dan MRX hanya boleh dihubungi di dalam Darknet. Darknet adalah sebuah tempat rahsia di dalam internet dimana ia merupakan tempat bagi para penggodam di seluruh dunia berkumpul, berbincang dan melakukan pelbagai transaksi yang berbahaya.

Disebabkan terlalu inginkan perhatian daripada MRX, Benjamin telah melakukan satu kesilapan besar dan ini menyebabkan nyawa dia dan rakan-rakannya berada di dalam bahaya. Mampukah Benjamin menyelamatkan dirinya dan rakan-rakan daripada ancaman MRX dan pihak kerajaan yang memburu mereka? Saksikan filem ini untuk mengetahui jawapannya.

Ulasan Hans:

Hasil produksi filem Jerman ini mula ditayangkan sekitar tahun 2014 yang lalu. Aku baru mengetahui filem ini apabila terpandang satu perkongsian di Facebook yang menyatakan wajib untuk tonton filem yang hebat ini kerana anda pasti akan tertipu berkali-kali. Aku pula rasa teruja nak ditipu jadi pagi-pagi buta aku curi masa tidur aku untuk menonton filem ini dan sememangnya aku terhibur apabila berkali-kali ditipu oleh filem ini. Hahaha!


Benjamin sebelum menjadi superhero

Aku memang tersangat kurang arif tentang perkara-perkara yang melibatkan pengaturcaraan komputer apatah lagi bahasa-bahasa penggodam atau lebih mudah kita panggil sebagai hacker ini. Jadi, apa-apa yang mereka taip tu tentang kod, script dan segala macam lagi itu memang aku layankan sahaja tetapi yang pasti perjalanannya ceritanya sangat pantas dan membuatkan aku semakin teruja nak tahu apa yang akan jadi selepas ini dan selepas ini. Jadi, bagusnya filem ini ialah ia tidak membuatkan orang-orang yang sangat asing dengan dunia penggodam seperti aku nih berasa bosan. Langsung tidak dan mata aku sememangnya segar sepanjang masa menonton filem ini.


Kena Tengok Elok-Elok Babak Nih. Babak Penting Cerita Nih!

Satu perkara menarik di dalam filem ini yang sememangnya agak susah untuk ditemukan di dalam filem-filem tempatan kita ialah 'plot twist' yang memang betul-betul di luar jangkaan aku. Kadang-kadang aku rasa seperti diperbodohkan selepas selesai menonton tetapi aku akui disini aku suka bagaimana filem ini mempermainkan perasaan aku dengan cara yang kreatif dan semestinya diluar ramalan aku sendiri. Tabik hormat untuk pihak produksi yang terlibat di dalam penghasilan filem ini.


Aku Tak Tahu Kenapa Tetapi Aku Rasa Seram Bila Tengok Babak-Babak Darknet Nih! Hahaha!

Aku juga agak tertarik dengan adegan-adegan yang melibatkan dunia Darknet. Mula-mula aku sedikit pening memikirkan apakah yang cuba disampaikan melalui manusia-manusia yang bertopeng segala macam jenis nih. Maklumlah masa tu pukul 3 pagi. Hahaha! Tetapi, akhirnya aku faham itulah dunia Darknet yang mereka gambarkan dan ini sangat-sangat membantu insan-insan seperti aku yang tidak arif tentang dunia penggodam ini untuk lebih dekat dan memahami apa yang cuba disampaikan. Cuma aku akui aku berasa agak seram apabila babak-babak melibatkan MRX nih muncul. Aku pun tak tahu kenapa. Hahaha!


Misi Paling Mencabar Di Dalam Filem Ini

Seperti biasalah jika filem-filem bergenre jenayah ini pasti anda akan dapat melihat pelbagai taktik-taktik jenayah yang kreatif. Tetapi, aku sukakan dua ungkapan kata-kata di dalam filem ini iaitu "LIHAT DAN BELAJAR!" dan "KAU HANYA PERLU BERANI!" kerana dua kata-kata inilah yang menggerakkan keseluruhan jalan cerita filem ini. 


Ini Antara Babak Yang Memang Mendebarkan!

Sebuah filem yang bagi aku sangat menarik dan penuh dengan penipuan yang kreatif. Sesiapa yang pernah menonton pasti anda sudah pun merasa bagaimana tertipu apabila menonton filem ini tetapi penipuan itu sangat memuaskan hati anda. Sudah lama aku tidak merasa tertipu dalam keadaan gembira seperti ini. Kali terakhir rasanya ketika menonton filem Memento. Jadi, selamat menonton dan kongsikan perasaan anda ditipu oleh filem  yang sangat menarik ini di ruangan komen.

P/S : Tak Silap Ada Sambungan Filem Nih Yang Bakal Ditayangkan Pada Tahun 2018 Dengan Tajuk WHO AM I 2 : CLAY RISE

14 ulasan:

  1. dulu pun ada movie tajuk 'Who Am I' lakonan Jackie Chan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yups
      yang Jackie Chan tu cerita lain pula
      hehehe

      Padam
  2. Balasan
    1. wajib kena layan
      baru seronok kena tipu
      hehe

      Padam
  3. I used to review movies and books... your review is great... rasa cam mau tgk :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sebab suka review saya
      tengok lah filem nih
      memang menarik dan penuh dengan kejutan

      Padam
  4. macam macam cara untuk menjadi superhero..

    salah satu daripadanya..

    berimaginasi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebelum tercapai cita-cita selalunya bermula daripada imaginasi :)

      Padam
  5. lama betul tak masuk panggung wayang..kalau bab seram² ni penakut sikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini bukan filem hantu
      so boleh tengok punya :)

      Padam