22/03/18

Review Filem Pacific Rim: Uprising


Filem:
Pacific Rim: Uprising

Pengarah:
Steven S. DeKnight

Genre:
Aksi & Sains Fiksyen

Pelakon:
John Boyega, Scott Eastwood, Cailee Spaeny, Burn Gorman,
Charlie Day, Tian Jing, Jin Zhang & Etc.

Penilaian:
5 / 10

Sinopsis:

Filem ini merupakan sekuel filem terdahulu dimana ia mengambil latar cerita selepas 10 tahun bumi diserang oleh raksasa Kaiju. Walaupun kawasan portal kemunculan Kaiju telah berjaya ditutup sebelum ini namun program pembangunan robot Jaeger masih diteruskan sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya Kaiju kembali muncul menyerang penduduk bumi. Bagaimana pun kemunculan robot Jaeger yang tidak berdaftar yang membuat kekacauan di Sydney, Australia menyebabkan ramai pihak risau dan apabila diketahui robot Jaeger itu dikawal oleh otak Kaiju menyebabkan sekali lagi pasukan robot Jaeger terpaksa berjuang untuk menentang raksasa Kaiju yang semakin kuat dah hebat. Adakah sekali lagi pasukan Jaeger berjaya menyelamatkan bumi daripada kemusnahan atau sebaliknya? Saksikan filem ini untuk mendapatkan jawapannya.

Ulasan Hans:

Filem ini ditayangkan pada 21 Mac 2018 dan merupakan sekuel filem terdahulu iaitu Pacific Rim yang telah lama ditayangkan iaitu sekitar tahun 2013. Jika filem terdahulu diarahkan oleh Guillermo del Toro yang memang terkenal dengan karya-karya hebatnya seperti The Shape of Water, Crimson Peak dan Pan's Labyrinth namun tugas untuk filem kali ini terpaksa diambil alih oleh Steven S. DeKnight.



Jika dibandingkan antara kedua-dua filem ini memang ada pelbagai perbezaan tetapi jujurnya aku lebih sukakan filem pertama Pacific Rim kerana momentum kisahnya yang teratur dan bijak mencuri hati penonton berbanding filem kedua ini. Permulaan kisah filem kali ini sedikit perlahan bagi aku namun kembali menarik apabila babak yang memperkenalkan watak Amara Narami bersama Scrapper iaitu Jaeger kerdil ciptaannya muncul. Perjalanan cerita semakin menarik dengan kemunculan Jaeger yang tidak dikenali yang menyerang Sydney dan menyebabkan banyak kemusnahan. Tetapi, selepas itu hampir kesemua babak dan kesudahan serta siapakah dalang utama kejahatan di dalam filem ini sudah boleh dijangka dengan mudahnya kerana tiada elemen persoalan, pertanyaan, dramatik atau pun twist plot yang menarik untuk memperdaya emosi dan tekaan penonton. Agak sayang kerana momentum perjalanan cerita filem ini tidak dapat menyaingi filem terdahulu.



Dari segi kesan khas atau CGI filem ini pula, ada yang kelihatan menarik tetapi ada juga yang kelihatan sangat animasi seperti sesetengah adegan yang memaparkan darah Kaiju berwarna biru, robot dron berubah menjadi kaiju serta evolusi kaiju melalui kaiju-kaiju kecil yang kurang mengagumkan dan tidak memberi sesuatu yang meninggalkan kesan kepada penonton. Sinematografi filem ini juga agak kurang memberi impak tetapi aku suka dengan lagu latarnya walaupun ramai yang tidak berkenan. Lain orang lain citarasa kan? Kadang-kadang memang ada sesetengah filem yang mempunyai sekuel atau trilogi nih terkena badi dimana tidak dapat memberi impak yang sama seperti filem sulung terdahulu. Hahaha.



Dari segi watak pula, bagi aku ia sangat tidak seimbang kerana aku pada awalnya mengjangkakan watak Amara Namani dan rakan-rakan pelatihnya yang lain akan turut dikembangkan namun filem ini lebih memberi fokus kepada watak Jake Pentecost sehingga menenggelamkan watak-watak yang lain. Pada awalnya sudah cantik dimana menunjukkan serba sedikit karakter watak-watak pembantu seperti Suresh, Jinhai dan Viktoria namun sayangnya perkembangan watak-watak ini terbantut sehingga akhir. Watak Nate Lambert juga kelihatannya seperti watak pembantu sahaja walaupun hakikatnya dikatakan sebagai watak utama. Jika pada filem terdahulu, penonton memang terasa dekat dengan semua watak-watak yang terlibat namun agak berbeza di dalam filem kali ini.



Berkenaan jalan cerita pula, tiada apa sangat yang menarik. Lebih kurang sama seperti dahulu dimana pasukan Jaeger menentang Kaiju untuk menyelamatkan manusia bumi. Cuma bagaimana anak-anak muda dalam Jaeger yang masih dalam latihan dan diberi mandat mengemudi robot-robot Jaeger dan tiba-tiba menjadi terlampau hebat itu agak kurang memberangsangkan. Ditambah lagi dengan penggunaan bahasa Mandarin dan Inggeris yang bercampur dan berselang-seli yang pada beberapa babak awal yang pada mulanya mungkin sedikit kelakar tetapi kemudian menjadi agak bosan. Disinilah rasanya perbezaan besar hasil karya yang dapat aku lihat antara Guillermo del Toro dan Steven S. DeKnight.



Apa-apapun, filem Pacific Rim: Uprising masih tetap menghiburkan. Aku masih dapat menikmati aksi-aksi yang terdapat di dalam filem ini. Kepada penggemar filem aksi, robotik dan raksasa Kaiju yang seakan-akan godzilla nih, masih berbaloi untuk anda pergi menonton. Jadi, selamat menonton dan kongsikan pandangan anda di ruangan komen di bawah.



P/S : Aku Suka Tengok Watak Liwen Shao Yang Dilakonkan Oleh Tian Jing. Cantik Pula Bila Tengok Muka Dia Acah-Acah Berlagak Di Dalam Filem Nih. Hahaha!

6 ulasan:

  1. salam..
    singgh n follow sini =D

    blum tgok lgi movie ni..berbaloi utk dtonton ye?
    hehe xbagi rating pun bpe kasi utk filem ni? ^,^

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam
      terima kasih follow
      aik? atas-atas tu dah letak rating

      Padam
  2. Alaaa kurang best dr yg 1st yer. Tapi tringin nak tgk gak, anak anak dok mintak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. okay jer kak tengok dengan anak-anak
      masih menarik dan terhibur

      Padam
  3. ramai cakap no.2 ni krik krik sikit. OK x jadi tengok. Hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha
      tengok jer kalau minat
      layan juga jaeger lawan jaeger

      Padam