28/08/18

Review Filem Crazy Rich Asians


Filem:
Crazy Rich Asians

Penilaian:
8 / 10

Pengarah:
Jon M. Chu

Genre:
Komedi & Romantik

Pelakon:
Constance Wu, Henry Golding, Michelle Yeoh, Gemma Chan, Lisa Lu,
Awkwafina, Harry Shum Jr, Ken Jeong, Sonoya Mizuno, Chris Pang,
Jimmy O. Yang, Ronny Chieng, Remy Hii, Nico Santos, Jing Lusi & Etc 

Tarikh Tayangan:
22 Ogos 2018

Sinopsis:

Filem ini mengisahkan seorang wanita muda bernama Rachel Chu yang mengikut teman lelakinya yang berasal dari Singapura iaitu Nick Young pulang ke kampung halaman untuk menghadiri majlis perkahwinan rakan baiknya. Ketika di sana dia mendapat tahu bahawa Nick bukan sahaja datang daripada keluarga yang kaya raya tetapi dia juga merupakan jejaka bujang pujaan negara Singapura. Rachel mula berasa tidak selesa apabila mendapati dirinya menjadi tumpuan semua golongan di Singapura terutama golongan wanita yang iri hati terhadap dirinya. Lebih merisaukan Rachel apabila ibu Nick tidak menyukai dirinya hanya kerana dia merupakan seorang gadis China yang lahir dan dibesarkan di Amerika. Lebih parah apabila kisah sebenar berkenaan keluarga Rachel Chu telah berjaya dibongkar oleh ibu Nick yang sememangnya cuba memutuskan hubungan percintaan Rachel dengan anaknya. Adakah cinta Rachel Chu terhadap Nick Young akan berakhir dengan perkahwinan atau sebaliknya? Saksikan filem menarik ini di pawagam berdekatan anda untuk mengetahui jawapannya.

Ulasan:

Aku terpandang trailer filem Crazy Rich Asians ini sewaktu menonton filem The Meg di TGV The Mines. Terlihat Henry Golding berlakon di dalam filem Hollywood memang membuat aku sangat teruja kerana lama tidak melihat kelibat beliau di saluran televisyen tempatan. Alhamdulillah aku berkesempatan menonton filem menarik ini di Paragon Cinemas Alor Star Mall sewaktu bercuti sempena Hari Raya Aidiladha baru-baru ini.



Aku bukan pembaca novel Crazy Rich Asians. Jadi, secara dasarnya jika dilihat kepada jalan cerita filem ini pada awalnya mungkin ramai beranggapan bahawa filem ini sekadar menyajikan kisah cinta antara dua darjat iaitu antara golongan orang biasa dan golongan bangsawan yang kaya raya. Tetapi, sebenarnya apa yang membuatkan jalan cerita filem ini kuat ialah perkembangan karakter serta emosi setiap watak yang berjaya diolah dan diterjemahkan oleh para pelakonnya dengan begitu cemerlang sekali. Selain daripada itu juga apabila filem ini masih berjaya membawakan nilai-nilai masyarakat Asia walaupun bukannya semua kerana jika dilihat di dalam filem ini lebih menonjolkan kepada bangsa China semata-mata.  


Aku suka melihat nilai-nilai murni atau adat orang asia yang dipaparkan di dalam filem ini dimana dapat dilihat kepada kedudukan hierarki di dalam sesuatu keluarga. Walaupun dipertontonkan watak Eleanor Young (Michelle Yeoh), ibu kepada Nick Young (Henry Golding) merupakan salah seorang wanita hebat, kaya, berkarisma dan elegan namun nilai itu menjadi kecil apabila beliau berhadapan dengan ibu mertuanya, Ah Ma (Lisa Lu). Sikap hormat menghormati seperti ini sukar dilihat di dalam filem-filem keluaran Hollywood namun di dalam filem yang berlatar belakangkan kisah masyarakat Asia, mengekalkan nilai-nilai murni ini untuk dipertontonkan kepada seluruh masyarakat dunia adalah satu perkara yang wajar dipuji dan diteruskan. 


Filem ini juga sebenarnya menarik apabila pada awalnya mungkin kita seolah-olah tertipu atau mengandaikan filem ini sebenarnya hanya berkisar tentang perbezaan antara dua darjat dimana si kaya tidak mahu menerima si miskin. Tetapi, hakikat sebenarnya ialah bukannya berkenaan harta tetapi berkaitan dengan keturunan dan salah silah keluarga yang baik. Dapat dilihat melalui pertemuan antara Rachel Chu (Constance Wu) dan Eleanor Young dima Eleanor sebenarnya bangga dengan kejayaan Rachel sebagai salah seorang profesor ekonomi termuda di Amerika tetapi beliau daripada awal menegaskan yang mereka berdua tidak sama walaupun kedua-duanya adalah berasal daripada keturunan China. Perbezaan yang diketengahkan ialah tentang Asia dan Amerika yang bagi aku sangat menarik. Aku cukup tertarik apabila Eleanor mengatakan China Amerika tidak sama dengan China Asia. Satu faktor menarik disini yang boleh dilihat kerana secara pukalnya memang setiap bangsa itu berbeza mengikut dimana negara yang mereka tinggal. Dan jawapan kepada persoalan ini mungkin boleh dilihat pada awal babak filem ini dimana Eleanor berdendam akibat dilayan bagaikan anjing kurang oleh warga kulit putih sewaktu ingin menetap di sebuah hotel terkemuka gara-gara kerana dia merupakan warga Asia. 


Berbalik kepada para pelakonnya, seperti yang aku kongsikan pada awal ulasan tadi bahawa filem ini menjadi menarik dimata aku kerana perkembangan karakter serta kekuatan emosi yang berjaya disampaikan dengan begitu berkesan sekali. Jadi, kita lihat kepada pelakon utama filem ini iaitu Constance Wu yang memegang watak sebagai Rachel Chu. Beberapa kali aku pandang, dia nih memang ada iras-iras Fazura sedikit. Secara jujurnya, aku tidak mengenali pelakon ini tetapi aku sukakan lakonannya yang nampak sangat menyakinkan. Paling aku suka apabila babak-babak lakonan beliau yang melibatkan emosi terutama sewaktu pertemuannya dengan ibu Nick Young di bangunan kedai lama dimana mereka berdua bermain mahjong. Aku cukup sukakan babak tersebut kerana lontaran suaranya, ekspresi wajahnya serta kekuatan dalaman watak Rachel Chu ini begitu kuat mencengkam dan memberikan satu emosi yang sangat menyedihkan pada babak tersebut.


Henry Golding pula bagi aku mempunyai karisma yang cukup hebat dan sangat sesuai dengan watak Nick Young ini. Segala-galanya sudah lengkap dan aku merasakan filem ini bakal melonjakkan nama Henry Golding di dalam arena perfileman Hollywood dan dunia selepas ini. Paling menarik sewaktu babak Nick Young membawa Rachel Chu makan-makan di Singapura dimana terkeluar beberapa perkataan bahasa Malaysia daripada mulut beliau. Walaupun sedikit tetapi aku agak bangga juga lah kerana bahasa Melayu wujud juga di dalam filem ini. Paling tidak tak adalah orang Amerika ingat orang Asia ini hanya orang dari China sahaja. Salah satu yang menarik tentang karakter Nick Young ini ialah Nick merupakan seorang hero yang dipertontonkan sebagai seorang pelindung wanita yang setia dan ini amat berlainan dengan hero-hero Hollywood yang kebanyakkannya dipaparkan hero kerana kekuatan mereka berlawan dan berjaya menewaskan musuh dalam segala situasi yang sangatlah tidak masuk akal. Hahaha! Jadi, nampaklah disini masyarakat Asia melabelkan seseorang lelaki itu hebat atau tidak melalui sudut pandang yang sedikit berbeza berbanding masyarakat Barat.


Aku cukup sukakan Gemma Chan yang membawakan watak Astrid, seorang wanita yang berjaya, hebat tetapi cukup lembut. Aku tidak pasti adakah dia sememangnya seorang yang lemah lembut di dalam realiti kehidupannya yang sebenar tetapi aku memang cukup sukakan watak Astrid ini. Babak dia membeli-belah dan menyembunyikan barang-barangnya daripada suaminya telah berjaya mengembangkan watak ini dengan baik. Tambah menarik apabila suaminya kantoi apabila Astrid mengetahui bahawa suaminya mempunyai wanita simpan. Lebih teruja apabila babak Astrid berani menyuarakan penipuan suaminya di dalam kereta sewaktu mereka berdua berada di dalam kereta menuju ke majlis perkahwinan. Susah sebenarnya untuk melihat karakter wanita seperti Astrid ini pada hari ini dalam mana-mana wanita sekali pun. Aku sukakan bagaimana dia membawa ketenangan, kesedihan dan kegeraman itu di dalam satu wajah serta intonasi suara yang betul-betul kuat sehinggakan aku merasa kesakitan dan kekecewaan yang dihadapi oleh wanita bernama Astrid ini. Babak akhir melibatkan Astrid dan suaminya adalah babak yang paling aku suka. Aku sukakan kata-kata Astrid kepada suaminya,"Akhirnya aku sedar bukan tugas aku untuk menjadikan engkau seorang lelaki yang bersifat jantan!" Memang padu betul ayat itu. Aku rasa macam nak tepuk tangan sahaja dalam wayang tetapi risau pula nanti kalau orang ingat aku tidak siuman. Hahaha!


Satu lagi watak yang cukup menarik tentunya watak lakonan Michelle Yeoh sebagai Eleanor Young yang cukup berkaliber. Watak Eleanor ini sebenarnya sangat berwarna-warni. Warna-warni yang aku maksudkan disini bukannya kerana watak ini ceria tetapi sebenarnya ia pelbagai. Aku melihat watak ini mempunyai pelbagai karakter dan emosi yang bercampur baur dan berlapis-lapis strukturnya sehingga pada satu tahap, aku sudah tidak boleh mengkategorikan watak ini sebagai watak antagonis atau protagonis. Aku melihat sisi Eleanor ini berbeza pada setiap babak kemunculannya. Pada awalnya, aku melihat Eleanor sebagai seorang wanita asia yang merendah diri, berani, mementingkan agama dan mementingkan keluarga. Kemudian, sisi Eleanor berubah apabila dipertontonkan seperti seorang yang mementingkan pangkat, darjah dan keturunan. Sekali lagi sisi Eleanor berubah apabila dipertontonkan bahawa dia sebenarnya bukanlah menantu pilihan Ah Ma dan ini membuatkan penonton keliru kenapa Eleanor sanggup melakukan perbuatan yang serupa kepada Rachel Chu sedangkan hakikatnya dia sendiri sedar betapa deritanya apabila tidak menjadi menantu pilihan mertua. Sekali lagi sisi Eleanor berubah apabila susur galur keluarga Rachel Chu berjaya dibongkar dan disini dapat dilihat bahawa Eleanor sebenarnya takut jika dia memilih Rachel sebagai menantu akan menyebabkan Rachel menjadi seperti dirinya yang tidak disukai Ah Ma. Kemuncak pertemuan Eleanor dan Rachel juga menunjukkan sisi Eleanor yang lebih kepada nilai keibuan. Jadi, watak Eleanor Young ini juga bagi aku antara satu watak menarik yang wajah diberi penghargaan.


Pelakon Awkwafina yang memegang watak sebagai Peik Lin Goh tidak dinafikan berjaya menghiburkan penonton dalam setiap kemunculannya di dalam filem ini. Asal ada sahaja kelibatnya pasti akan membuatkan penonton bergelak ketawa dengan sikapnya yang sangat mencerminkan masyarakat Asia yang bersikap sentiasa ingin tahu dan sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan yang mendatang. Nak tahu lebih lanjut kena tengok filem ini di pawagam tetapi serius memang gadis ini sangat kelakar.


Salah satu lagi perkara yang menarik di dalam filem ini ialah budaya membawang di kalangan masyarakat Asia yang berjaya ditonjolkan dengan begitu baik sekali oleh filem ini sejak daripada awal babak lagi. Mungkin ini satu kelainan buat bangsa lain tetapi aku sebagai orang Asia sememangnya sangat terhibur dan bersetuju dengan babak-babak makcik pakcik bawang di dalam filem ini yang sentiasa menjadi punca kepada permasalahan yang melanda watak-watak utamanya. 



Satu lagi perkara menarik yang ingin aku kongsikan disini berkaitan lokasi penggambaran yang dipilih. Di dalam filem kebanyakkan lokasi yang disebut ialah di Singapura dan Indonesia. Tetapi, hakikat sebenarnya banyak juga lokasi di dalam filem ini dilakukan penggambarannya di Malaysia. Babak yang melibatkan Rachel Chu buat pertama kalinya melawat mahligai mewah keluarga Nick Young sebenarnya dilakukan di Carcosa Seri Negara. Babak-babak awal di London serta bangunan lama bermain mahjong pula sebenarnya dilakukan penggambaran di Pulau Pinang. Manakala babak sambutan parti bujang yang di dalam filem disebut mereka berada di Indonesia sebenarnya dilakukan di Pulau Langkawi. Apa nak buat kan? Lokasi yang cantik di Malaysia tetapi Singapura dan Indonesia pula dapat nama. Hahaha! Apa-apapun, bagi aku filem Crazy Rich Asians ini menarik untuk ditonton. Secara kasar pada pandangan awal aku, filem ini seperti drama-drama yang boleh kita tonton di saluran televisyen tempatan tetapi selepas menonton, aku akui realitinya filem ini jauh lebih hebat dan bermakna. Jadi, selamat menonton!

P/S : Tengah Menabung Sebab Lepas Ini Ada Banyak Pula Filem-Filem Menarik Yang Aku Kena Tengok Seperti Munafik 2, Along With The Gods 2: The Last 49 Days, PASKAL Dan One Two Jaga. Masak Lah!!! Hahaha!!  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan